söndag 15 februari 2015

Genusändrade klassiska sagor

Det finns många fina klassiska sagor men de är bedrövliga vad gäller könsroller. Jag har därför skrivit om några sagor. Helt enkelt ändrat genus i dem.
 
 
I Askungen ändrade jag allas genus. Alla hon blev han och tärt om. Det är väldigt tydliga könsroller i denna saga så ändringarna får en att tänka till och utmanar förutfattade meningar och fördomar vi har i vårt samhälle än idag.


Jack och bönstjälken ändrade jag till Jonna och bönstjälken. Här ändrade jag bara huvudkaraktärens genus. Enkelt, inga konstigheter.
 
 
Det är viktigt att alla barn kan känna igen sig i sagor och känna sig fria att vara de som de är utan att fastna i färdiga roller utifrån kön.
När jag skrev om Askungen slog det mig att sagorna även är väldigt heteronormativa. Jag planerar att skriva om sagor även ur ett homoperspektiv.

2 kommentarer:

  1. Utmanar ens genustänk, blev själv förvånad vad satt i gamla banor jag är ibland.

    SvaraRadera
  2. Att läsa detta gör mig så glad! Jag är lyckligt lottad som har så kloka släktingar. :) Det skulle dessutom vara kul att läsa något som inte är cisnormativt, utöver något som inte är heteronormativt (som du själv sa att du skulle skriva).

    Din blogg är jättebra! Tycker det är väldigt roligt att se alla kreativa idéer som du lägger upp här varje dag!!

    /Agnes

    SvaraRadera