lördag 20 juni 2015

Midsommarkrans i filt

Midsommarkransar i tyg kan man köpa i flera olika affärer. Men eftersom jag gillar att göra saker själv så har jag gjort en egen i filttyg. Jag hade planerat att göra två men det tog mer tid än vad jag hade förutsatt så än så länge finns det bara en. Jag har gjort blommorna på fri hand men tänkt mig dem som vanliga ängsblommor, prästkrage, smörblomma, rödklöver och blåklint. Jag gjorde även två sorters blad. Alla blommor och blad är fastsydda på bottentyget med synlig sytråd i passande färger. Jag använde även sytråden som extra dekoration t.ex. ådring på löven.

Hela kransbasen är gjord i mörkgrön filt och stoppad och hopsydd på baksidan. I ändarna har jag sytt fast tygband som man knyter ihop kransen med. Detta gör att kransen kan anpassas till passande storlek och man kan växa med kransen.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar