lördag 3 januari 2015

Betongfat

På loppisar och 2:a-handsaffärer kan man lätt hitta gamla plåtfat. Många har snygga utsmyckningar men man använder dem sällan numera.


Jag har använt två likadana plåtfat och gjutit betong mellan dem. Tjockleken varierar men 2-3 cm är bra. Genom att använda två likadana fat får jag snygg uppsida och undersida. För att få uppsidan riktigt snygg lägger jag faten uppochner under gjutningen. Jag låter kanterna vara grova, det tycker jag är snyggt.



Det är viktigt att betongen får brinna ordentligt och inte torkar ut. Därför ska den ligga under plast och ej i solen. Det är också bra att vattna den någon gång om dagen. Den har brunnit klart efter ca en vecka. För att få loss plåtfaten hugger jag bort överflödig betong som runnit ut och bänder bort faten. Jag har också smörjt in faten med lite olja (neutral matolja) före gjutningen.





Betongfaten kan (snart) köpas på sanzendesign.se.

1 kommentar: