onsdag 20 maj 2015

Egen dopklänning

När vår äldsta dotter skulle döpas bestämde jag mig för att sy en dopklänning till henne och kommande barn. Jag sydde den i ljust linnetyg efter ett mönster som egentligen var för annan typ av tyg så vissa modifieringar krävdes.

Det som gör klänningen speciellt är valet av tygband. I vanliga fall väljer man ett rosa band till flickor och ett blått band till pojkar. Detta var inget som intresserade oss så vi tittade på en massa olika band och valde till slut ett brett blommigt band. Blommorna är röda, lila, gula och så finns det gröna blad.

Jag broderade dotterns namn som man brukar och valde garn i den röda färgen från bandet. Nu ska jag brodera den andra dotterns namn och då med den lila färgen från bandet. Om det skulle blir fler barn så har jag två färger till att välja mellan.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar