tisdag 27 oktober 2015

Ommålad kista

Den här kistan fick vi på köpet när vi köpte huset. Jag tyckte om den men inte färgen. Den hade även några skador som jag började med att laga. Sedan målade jag hela kistan med vit grundfärg. Över detta målade jag lager på lager med olika färger. Olika nyanser av grått, grönt och blått som jag för länge sedan köpt små provburkar av. Till slut målade jag hela kistan med en ljusgrå färg. När det torkat ordentligt slipade jag lite i hörnen, på kanterna och på några ställen med hack. Detta för att få fram olika lager av de underliggande färgerna.








Jag skrapade och slipade gångjärnen och målade dem svarta. Den gamla knoppen tog jag bort och ersatte med en svart smidesknopp.


Insidan på kistan målade jag med samma grå färg som det yttersta lagret på utsidan. Förutom den lilla lådan som jag målade med en av färgerna från mellanlagren, mörkblå.



För att förstärka slitstyrkan på alla ytor lackade jag kistan med överbliven matt golvlack. Till slut satte jag möbelhjul under kistan så att den är lätt att flytta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar