onsdag 9 september 2015

Kudde med tryck

Jag köpte tre enfärgade kuddfodral. Ett grönt, ett rött och ett orange. Jag tänkte låta ena sidan vara som den var medan jag på andra sidan tänkte trycka något. Jag valde att trycka med löv. Den gröna tryckte jag med ormbunke på, den röda fick tryck av lönnlöv och den orangea fick tryck med hjälp av björklöv. Ormbunken placerade jag lite snett över kudden så att den gick ut utanför den nedre kanten. Lönnlöven placerade jag utspridda lite slumpmässigt men mest koncentrerat vid det nedre högra hörnet. Björklöven placerade jag som olika långa rader hängande från övre kanten. Jag använde mig av vit textilfärg som i efterhand härdas genom att man stryker på den. Jag satte färgen på lövets baksida där ådringen är som tydligast med hjälp av en liten skumgummisvamp. Sedan lade jag lövet på plats och tryckte försiktigt på baksidan med handen.







Man kan också välja att placera ut löven utan färg på och sedan stämpla ut färgen på och bredvid lövet så att lövet fungerar som en omvänd schablon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar