lördag 26 december 2015

Lekkök

Jag köpte en gammal TV-möbel för att göra om den till ett lekkök till barnen. Den är ganska stor och kommer fungera som bra förvaring till alla ”köks”-leksaker. Jag har använt mig av rester från renoveringen av huset och köpt några saker på loppis.



Jag sågade ut ett hål över lådorna och ställde i en balja som diskho. Översta lådan satte jag fast eftersom den krockar med diskhon. Kranen är från vårt gamla utrivna kök. Diskbänken är målad ljusgrå och på sidan av diskhon har jag kaklat med överblivet kakel från vår köksrenovering. De två undre lådorna fick handtag som liknar de vi har i vårt kök och som jag hittade på en loppis. Lådorna och mycket annat är målade med röd färg, samma som vi har i vår hall.


Spisen gjorde jag genom att måla fyra svarta cirklar och en ram runt. Jag målade även knapparna för att sätta på och av plattorna.


Insidan på ugnen är målad svart och jag har satt upp tre rader med kvartstavar där man kan sätta in plåtarna. Plåtarna är tunn plywood målad svart. Även luckan är målad svart. Eftersom luckan är av glas som inte går att plocka ur satte jag plexiglasskivor på båda sidor. Jag ville ha den genomskinlig men också säker. Handtaget på luckan hittade jag billigt i en fyndhörna. Jag tog bort de gamla gångjärnen och satte in nya på undersidan av luckan. På insidan av luckan har jag satt ett magnetlås för att den ska hållas stängd.


Skafferi/kylskåp inryms i det höga skåpet på sidan. Där har jag satt trälister på insidan av luckan och en plåt på utsidan. På plåten kan man sätta upp kylskåpsmagneter. Denna lucka har fått samma handtag som lådorna. Hela insidan är målad vit.




Sidan av högskåpet är målad med griffelfärg. Krokar av små skedar har jag satt på sidan till höger om spisen. Där kan man hänga bl.a. kökshanddukar.




För att köket som är ganska stort och tungt ska kunna flyttas lättare har jag satt hjul på det. Fyra stora hjul som klarar tyngden. De två hjulen på framsidan är låsbara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar