söndag 9 augusti 2015

Lekmynt

Även om mina barn inte kan räkna ännu så tycker de om att leka affär. Det finns mynt i olika material som man kan köpa men som vanligt tyckte jag att det var roligare att göra egna.

Jag använde mig av fimo-lera som man kan forma som man vill och sedan bränna i vanlig ugn. Jag gjorde enkronor och femkronor i silverfärgad lera och tiokronor i guldfärgad lera. Jag kavlade ut leran med ätpinnar på vardera sidan för att få det jämntjockt. Sedan tryckte jag ut cirklar i tre storlekar med hjälp av medicinkoppar, sådana som följer med t.ex. hostmedicin. Jag tryckte ner siffrorna 1, 5 och 10 med hjälp av änden på ätpinnen. Kanten på enkronan räfflade jag, även detta med ätpinnen. Till slut brände jag mynten enligt instruktionerna på förpackningen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar