tisdag 21 juli 2015

Mjuk bokstav av Helene Löfman

Andra idén under gästveckan kommer från Helene Löfman och är en mjuk bokstav.
__________________________________________________________________________________
 
Hej! Jag heter Helene och bor i Taiwan's huvudstad Taipei där jag jobbar som Design Manager. Just nu är jag hemma med vår nyfödde son och när han fortfarande växte i min mage fick jag en impuls att sy och gick och köpte en enkel symaskin som passar en newbee som jag.
Mjuka bokstäver:
Vi fick idén att fota vår lille bebis med den första bokstaven i hans namn, och ett mjukt kramvänligt L verkade passa en liten nyfödd. Du kan också sy flera bokstäver som bildar ett ord eller namn och satta upp på väggen i barnkammaren. Eller så satsar du stort och syr hela alfabetet med olika färgglada stuvbitar du har liggandes hemma!
Jag använde Illustrator för att hitta en font som jag tyckte om, sen skrev jag ut den i önskad storlek och klippte ut bokstaven.  Jag tvättade, torkade och strök tyget, sen la jag pappersmallen på det dubbelvikta tyget (rätsida mot rätsida), nålade och klippte runt mallen med sömnsmån. Sen är det bara att sy med symaskin runt om, lämna ett hål öppet för att kunna vända bokstaven ut och in (proceduren ser olika ut pga. vilken bokstav och font du valt). Vänd ut och in, stoppa med bomullsvadd (ta hjälp av en ätpinne eller liknande i hornen) och sy igen hålet för hand med en gömd/osynlig söm. Klart!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar