torsdag 16 juli 2015

Omklädda stolar

Stolar med klädd sits kan ofta kännas tråkiga, fula, ofräscha men det är mycket enkelt att fixa till. När man köper en begagnad stol med klädd sits är det därför bra att titta på formerna och inte så mycket på tyget.
 
 Efter


 Före

Jag tar loss sitsen från stolen och sedan tyget från sitsen. Ibland kan det vara bra att även fixa till stoppningen. Jag brukar lägga till ett lager av stoppning på metervara, fiberfill, och ett enkelt bomullstyg som jag spänner över och häftar fast med häftpistol. Viktigt att man inte gör sitsen för tjock på sidorna så att den inte går att sätta tillbaka i stolen.

Just de här stolarna hade en helt torkad skumgummisits som jag tog bort helt och hållet. Till de här stolarna använde jag ett trasigt lakan som enkelt bomullstyg att spänna runt stoppningen. Det mönstrade tyget är köpt som stuvbit.





Det gamla tyget kan användas som mall när man klipper till det nya. Man bör välja ett möbeltyg eller ett annat tjockt tyg. Om det är ett mönstrat tyg så tänk på hur mönstret hamnar på den färdiga sitsen. Sedan spänner man det över sitsen och fäster med häftpistol.

Beroende på hur stolen ser ut kan det vara värt att måla trädelarna samtidigt. Detta gör man givetvis när sitsen är av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar